BASINDA BİZ
DURAK GAZETESİ
OCAK 2012-03-
Bursa’da ihtiyaç dışı verilen S plakalar hem belediye başkanları hem de ihaleye girenler hakkında soru işaretleri oluşturuyor. Bursa Servis Aracı İşletmecileri ve Halk Otobüsçüleri Odası Başkanı Sadi Aydın Bursa’daki gelişmeleri ve Oda çalışmalarını, Durak Gazetesi’ne anlattı.
Başkanım sohbetimize sizi daha yakından tanıyarak başlayabilir miyiz?
Sadi Aydın. 16.11.1965 Bursa merkez doğumluyum. 1984 yılından beri esnaf teşkilatı içerisinde esnaflıkla iştigal etmekteyim. 1989 yılında şoförlük mesleğine başladım. O zamandan beri Bursa merkezde servis taşımacılığı yapıyorum. 1996’da SERKOP yönetim kurulu başkanlığına seçildim. 16 yıldır bu görevimi sürdürüyorum. 2009 yılı Meslek Odası genel kuruluna iştirak ederek Bursa Servis Aracı İşletmecileri ve Halk Otobüsçüleri Odası Yönetim Kurulu Başkanlığına seçildim. Mesleğimi çok seviyorum. Eğitime, üretime destek veriyoruz. Eğitim, sağlık, güvenlik bir ülkenin olmazsa olmazlarındandır. Bu üç gruptan birinde hizmet etmek bizi mutlu ediyor. Başta ekonomik anlamda, beraberinde sosyal anlamda refah seviyelerini yükseltmek için çaba sarfediyoruz.
4 bin 250 üyemiz mevcut. Bunların içinde halk otobüsçülerimiz de var. Bünyemizde 85 civarında halk otobüsçü esnafımız mevcut. Personel ve öğrenci taşımacılığı yapan üyelerin mensup olduğu bir ihtisas Odası’yız.
Otobüsçülerin daha fazla sorunu var
Değişen dünyada teknolojik açıdan kendilerini yenilemek zorundalar. AB Uyum Yasaları çerçevesinde değişim ve dönüşüme ilişkin plan malum. Bunun içinde de esnafın bu değişime ayak uydurması kaçınılmaz. Toplu ulaşım ülkemizde ekonomi ve işsizlikten sonraki en önemli sorun. Biz karar vericiler, yürütmenin esnafımızın bir anda AB yasalarına uyum sağlayabilmelerini beklememelerini istiyoruz. Bizim ülkemizin yapısı da göz ardı edilmemeli.
Sorunu yukarıda çözmek değil, aşağıya inip tabandaki problemleri yerinde görüp bizlerle de istişare ederek bölgesel problemlerin fotoğrafı iyi çözüldükten sonra eğer sırasıyla hayata geçirilirse kazanan Türk milleti olur, esnaf teşkilatı olur, vatandaş olur.
Yerel yönetimler anlamında sorunlarımızı beyan edebileceğimiz muhatap bulabiliyoruz. Örneğin şöyle bir sorunumuz var. Şehrimizde korsan taşımacılık son beş yılda çok fazla artış gösterdi. Fakat biz bu sorunlarımızı bir dosya halinde, çözüm odaklı projelerle Büyekşehir Belediyemize ve UKOME ve İl Emniyet Müdürlüğümüzle yaptığımız çalışmalarla gördük ki devlet doğru projelerin yanında. Her geçen gün korsan taşımacılıkla ilgili gelişme kat ediyoruz.
Servisçi amca eğitimin ilk basamağıdır.
Klasik halk özünde bir şoför tiplemesi vardır. Şoför amcanın direksiyon başındaki hal ve hareketleri, arkasındaki çocuklar tarafından olumlu olumsuz neticeler bırakır. Biz de servisçi arkadaşlarımıza eğitimler vererek bilgiler aktarıyoruz.
İşlevini yitirmiş odaların kapatılması konusunda ne düşünüyorsunuz?
Her Oda’mız temsil ettiği esnaf grubunun yararına çalışmalar yapmak için emek sarf ediyor. Devletle aralarında köprü görmek noktasında ciddi bir gayret var. Bazı meslek gruplarında maalesef ki tükeniş var. Esnaf Odalarının kapatılmasından ziyade odalar desteklenmeli, örgütlenmeli, esnaf odaları tanıtımını çok iyi yapmalı. Kapatılmalarından çok hangi alanlarda projeler üretilmiş bunlar takip edilmeli desteklenmeli. Ama odalarda da sabah gelip akşam gidiliyorsa, yani bir çalışma yapılmıyorsa tabii ki kapatılmalı. Esnaf odasının asli görevi üyesinin sorunlarını tespit etmek ve çözüm yolları bulmak. Odaların gelirlerinin olmaması hareket alanlarını daralttığından hükümet oda kapatma üzerine karar alma yoluna gidebilir.
40 yıl bir odanın başında olan yöneticinin ne iş yaptığına bakmak gerekir. Bu ölçülebilir bir şey. Şayet o 40 yıl içerisinde bir gelişme yoksa görevde kalmalarının bir anlamı yok.
Geçtiğimiz sayıda Bursa’daki S plaka sorununu gündeme getirdik. Olayın ayrıntılarını bir de sizden dinleyebilir miyiz?
Aslında gündeme gelen S plaka konusu ile ilgili konunun odamızla bir ilgisi yok. O grupta üyemiz de yok. O tepkiyi gösteren kişiler ve kurumlar ki kurumların daha çok olduğunu düşünüyorum, bana göre art niyetli kişiler, çünkü baştan kolay para kazanma yollarını tespit edip daha sonra bizim alanımıza girmek isteyen gruplar.
Tahdit tehdit oluşturmamalı
10553 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile ticari plakanın verilmesinde izlenecek usul ve esaslar hakkında tamim net. Söz konusu ilçelerin belediyeleri bölgelerindeki servis taşımacılığı konusundaki ihtiyaçlarının analizlerini yaparlar ve o alandaki ihtiyacı giderecek sayıyı bakanlığa komisyon kararıyla bildirmeleri kaydıyla o bölgelerin ihtiyacını karşılayacak plakalar verilir. Bunda sorun yok çünkü tahdit tehdit oluşturmamalı. Söz konusu ilçelerdeki belediyelerimiz biraz yetkilerinin de dozunu artırarak bizim bölgemizde mesela Keles ilçemizde 13 plakaya ihtiyacımız varken 100 plaka ihalesi yaptılar. Burada yetki art niyetli kullanılmıştır. Belediye sırf orada rant elde etmek için, bu kişiler de aynı şekilde oradan 20-30 bin liraya aldıkları plakaları Bursa merkezde ‘biz bu işi yapmak istiyoruz’a dönüştürdüler. Biz de bu ihalelerin usulsüz olduğunu bildiren yasal süreci hayata geçirdik. Bölgede yapmış olduğumuz tespitler iyi niyet olmadığını gösteriyor. Verenler de bu durumu biliyor, alanlar da bunu bilerek yaptı. Şimdi kamuoyunu yanlış bilgilendirmenin bir manası yok. Tepki göstereceklerse böyle bir yetkileri olmadığı halde bu plakayı veren komisyon başkanlarından, belediye başkanlarından bunun hakkını arayabilirler. 5393 sayılı Belediye Kanunu ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve UKOME yönetmeliklerine baktığımızda her belediye kendi mücavir alanından sorumludur. Bana göre yetki alanlarını aşan çalışmalar yapılmıştır. Bu da yetkiyi suistimaldir. Umarım bölgelerde haklarını ararlar. Benim esnafımın alanına girmelerine müsaade etmeyeceğim.
Bursa genelinde 2709 servis var. Yakında 100 araçlık bir S plaka ihalesi yapacağız.
Raylı sistem
Bizim için halkın öncelikleri ön planda. Raylı sistemin olabildiğince geniş tutulması bizim iş alanımızı etkilemez. Çünkü raylı sistemi tercih edecek vatandaşımız var; servisi, taksiyi, minibüsü tercih edecek vatandaşımız var. Benim üyelerim ve sektör adına bir sorun teşkil etmiyor. Takip ediyor, biz de kendimizi yeniliyoruz.
Mesela 630 araç yeniledik. Her aracımızın mali boyutu 70-80 bin lira. Bu da hizmet kalitemizi artırmıştır. Ekonomimize de ciddi bir katma değerdir.
AVM’Ler
Biz Büyükşehir Belediyemizle yaptığımız çalışmalarla kendi öz malı olmak kaydıyla AVM’ler kendilerine gelen müşterileri evlerine dağıtabiliyorlar. Ama müşterileri alıp AVM’ye götüremeyecekler. Bunu yapanlar tespit edilip 15 gün trafikten men ediliyor. Ankara’da da sağ olsun Tuncay Başkanımızın ciddi çalışmaları var bu alanda.
Eğitim
Milli Eğitim Müdürlüğü, Büyükşehir Belediyesi ve Esnaflar Birliğimizin düzenlediği Yaşam Boyu Eğitim çalışmamız başlıyor. Ticari taşıt kullanan sürücülerimizin sürekli stresle mücadele etmesi, içinde bulundukları dar boğazı yönetmeleri ve vatandaşımızla iletişimleri açısından eğitimler vereceğiz.
AR-GE
Oda merkezimizde bir AR-GE departmanı kurma kararı aldık. Alanımızla ilgili gelişim sağlamak, pasif alanlarımızı geliştirip aktif hale getirmek için çalışmalara başlıyoruz. Sistemimizin adı Akıllı Trafik Yönetim Sistemi. Hangi araçta kaç koltuk var, hangi araçta kaç kişi taşınıyor gibi incelemeler yapacağız. Ama bu üyeyi değil, işimizi takip.
Büyükşehir Belediyemizin servis araçları hizmet yönetmeliğinin 19. maddesine göre ve ticari taşıt kullanan sürücülerin iştigal konularına yönelik birer sertifika ve kart alacaklar. Milli Eğitim İl Müdürlüğünden sertifika alacaklar. Şu anahtarı al iki tur at artık tarih oluyor. Herkes mesleğini olması gerektiği gibi yapacak. Taviz göstermeyeceğiz. Ve korsan taşımacılığın önünü keseceğiz.